• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Låna 12000 kr utan fast inkomst

Andy

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
25 Oktober 2014
Meddelanden
16
Mottagna reaktioner
3
Poäng
7
Hej!

Jag gjorde ett inlägg här om dagen att jag ville låna 12,000 kr utan inkomst. Jag insåg senare efter att ha läst på att det är omöjligt för mig att låna 12,000 kr med en inkomst på cirka 45,000 kr/år, men jag gjorde ändå ett försök hos t.ex. Lendo och Selene Finans. Fick avslag hos båda. De sa att jag kunde få ett lån ifall jag hittade en medlåntagare som tjänar över 100,000 kr/år.

Jag bestämde mig senare för att öppna upp mig för min bror om mina fakturor på drygt 12,000 kr och berätta för honom hur dåligt jag mådde över detta. På grund av att min bror har precis fått ett nytt jobb så kunde han ej ge mig pengarna utan sa till mig att han skulle istället hjälpa mig ta ett litet lån som jag kunde själv betala av så att jag får ner räntorna på mina fakturor.

Jag skrev sedan till Lendo och Selene Finans att jag har hittat en medlåntagare, nämligen min bror som tjänar över 280,000 kr före skatt per år och han är liksom min bror så såklart så kommer han se till att skulden blir betald tillbaka i tid varje månad om jag skulle slarva eller liknande (vilket jag ej skulle göra). Lendo började prata om något helt jävla random och sa "Det går tyvärr inte att ansöka om man är arbetslös.

Grundkraven för att söka lån över 30 000:- hos oss är:

- fast inkomst från tjänst eller pension (tillsvidareanställning eller tidsbegränsad anställning/vikariat minst sex månader fram)

- inga betalningsanmärkningar

- skuldfri hos kronofogden"

Känns ju så sjukt oseriöst att säga till mig att jag ej kan låna som arbetslös när de sa till mig att skaffa en medlåntagare så att jag kan låna så istället, som typ en säkerhet att jag kommer betala tillbaka. Sen att de skriver kraven för att låna över 30,000 kr känns också sjukt oseriöst, för bad ej om att låna över 30,000 kr utan 12,000 kr.

Alltså, ska det verkligen vara så svårt att låna 12,000 kr (typ det minimala att låna)?

Och jag behöver inte att någon säger åt mig att "jag ska låna från min bror" för att han ej har dem pengarna (han har levt på sina besparingar i några månader för att han blev av med jobbet och har äntligen börjat jobba igen och kommer ej få sin lön före den sista veckan i December).
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

forummarna

Kunnig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
28 Maj 2012
Meddelanden
248
Mottagna reaktioner
20
Poäng
102
Regler är regler. Dom är inte oseriösa. Oseriösa banker är de som lånar ut till människor utan jobb eller fast inkomst.

Be om 12000 kr hos dina föräldrar. Ta inga nya lån.
 

Andy

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
25 Oktober 2014
Meddelanden
16
Mottagna reaktioner
3
Poäng
7
Regler är regler. Dom är inte oseriösa. Oseriösa banker är de som lånar ut till människor utan jobb eller fast inkomst.

Be om 12000 kr hos dina föräldrar. Ta inga nya lån.

Jag har inga lån what so ever, inga anmärkningar eller något. Är helt ren när det kommer till sånt.

De kan ej låna 12k till mig men de kan låna ut 100 tals kronor till människor som redan har skyhöga skulder..
 

Lolen

V.I.P
Poäng: 187
Blev medlem
10 Oktober 2014
Meddelanden
395
Mottagna reaktioner
59
Poäng
187
Jag har inga lån what so ever, inga anmärkningar eller något. Är helt ren när det kommer till sånt.

De kan ej låna 12k till mig men de kan låna ut 100 tals kronor till människor som redan har skyhöga skulder..

Ingen är så dum så de lånar ut till en person utan lön, det hade inte du heller gjort. Jag hoppas dock det löser sig för dig! :)
 

forummarna

Kunnig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
28 Maj 2012
Meddelanden
248
Mottagna reaktioner
20
Poäng
102
Tyvärr så är systemet uppbyggt på ett sätt att man inte kan kontrollera exakt hur stora skulder varje individ har. Det handlar helt enkelt om en chansning. Skulle dessa låna ut till vem som helst hade systemet kollapsat för längesen. Det är redan illa som det ser ut idag.

Det finns människor som varje morgon vaknar och ställer sig själva frågan: "varför?".

Se inte problemen större än vad dom egentligen är.

Lycka till!
 
Senast ändrad:

acorn

Kunnig medlem
Poäng: 167
Blev medlem
7 Maj 2012
Meddelanden
276
Mottagna reaktioner
45
Poäng
167
Man tittar ju på lån i förhållande till disponibel inkomst eller snarare del av lön då det räknas som en relativt stadig inkomstkälla givet att du inte blir uppsagd eller dylikt. Att banker inte lånar ut till personer utan en stadigvarande inkomst som de kan se i kreditupplysningar är väl ganska naturligt. Att låna ut till folk med redan skyhöga skulder tittar man ju på hur de påverkar deras totala skuldsättning, faller det inom ramarna för bankens kreditmodell är det inga problem att låna ut och borde inte vara så heller.

Visst man kan tycka att modellerna är ganska träiga och inte tar höjd för enskilda situationer men att inte låna ut till personer som banken bedömer kan få svårigheter att betala tillbaka lånet är ganska ansvarsfullt anser jag då det bara skapar mer problem.
 

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Har din bror en deklarerad inkomst? I så fall kan ju han söka minimibeloppet på ett blancolån hos sin bank (vanligtvis 20000) utan att blanda in dig, sedan betalar du honom varje månad. Ni kan betala tillbaka det ni inte behöver direkt så att lånet bara blir på 12000 i praktiken.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp